Friday, February 17, 2012

STARATEGI BAGAIMANA MENJAWAB SOALAN TEMUDUGA

Apabila anda menghadiri satu sesi temuduga, anda tidak boleh lari daripada menjawab soalan-soalan yang telah ditetapkan oleh penemuduga. Ini adalah perkara biasa apabila mengahdiri temuduga. Anda juga boleh bayangkan stimulasi ini dengan cara "Bagaimana cara nak minum air" atau "Bagaimana nak bernafas". Apa yang saya ingin maksudkan disini adalah, kita senantiasa menjawab soalan disepanjang hidup kita. Betul tak? 
Terdapat perbezaan besar diantara jawapan yang baik dengan jawapan sahaja. Perkara ini yang akan mempengaruhi anda untuk diambil bekerja serta merta atau sebaliknya. Selain itu terdapat juga perbezaan diantara orang ingin temuduga dengan orang yang ingin "menang" dalam temuduga. Orang yang ingin menang dalam temuduga mempunyai strategi yang telah dirancang dengan lebih teliti dan bersedia. Berikut adalah beberapa strategi yang anda boleh gunapakai semasa anda ditemuduga.

DENGAR DENGAN BAIK SETIAP SOALAN YANG DITANYA
Perhatikan Bahasa badan (Body Language) penemuduga dan riak mukanya terutama sekali bahagian mata si penemuduga. Patutkah anda menyuruh penemuduga mengulang kembali soalan yang ditanya kepada anda? Jangan! Jangan melakukan perkara ini untuk setiap soalan yang ditanya. Kamu harus tahu apa sebenarnya yang ingin mereka ketahui daripada anda.Sebab itu anda harus memasang telinga anda dan kosentrasi terhadap apa soalan yang mereka tanya. Mengulang soalan adalah satu kelemahan anda bagi mereka.

BERFIKIR SEJENAK UNTUK MENJAWAB SOALAN YANG DITANYA
Kamu bukannya mesin air contohnya yang boleh menghasilkan sesuatu apabila ditekan suisnya. Jika anda menjawab soalan dengan segera, mereka akan fikir anda tidak menjawab soalan dengan baik. Terlalu gopoh tanpa memikirkan jawapan yang terbaik. Anda seharusnya berfikir sejenak dan faham akan kehendak soalan yang ditanya seperti yang anda telah rancangkan kemudian jawap dengan penuh keyakinan.

JANGAN MENGGUNAKAN PERKATAAN-PERKATAAN YANG NEGATIF
Apabila anda bercakap mengeluarkan perkataan negatif, meraka akan menilai anda adalah seorang yang berfikiran negatif. Begitu juga sebaliknya jika anda bercakap positif semestinya mereka akan berfikir anda seorang yang berfikiran positif. Jadi sentiasa bercakap tentang perkara yang positif. Contohnya negatif: bos lama saya dulu sangat tegas sebab itulah saya berhenti kerja dan mencuba ditempat ini sekarang. Contoh positif: Saya berhenti kerja ditempat lama kerana bakat dan kebolehan saya tidak sesuai ditempat tersebut, dan sebab itulah saya menghadiri temuduga ini kerana saya mempunyai bakat seperti mana yang syarikat mahukan.

SENTIASA MEMBERITAHU PERKARA YANG SEBENAR
Ya memang perkara sebeginilah yang kita patut buat walaupun pahit kerana kebenaran sentiasa menjadi jawapan terbaik kepada soalan yang anda jawab. Penemuduga yang intelligent akan tahu sekiranya anda bercakap benar atau tidak. Mereka akan lihat riak muka anda serta bahasa badan anda. Oleh yang sedemikian sentiasa bercakap benar dalam menjawab soalan yang diajukan oleh penemuduga.

JANGAN BANYAK MENGGUNAKAN PERKATAAN EMM..DAN SEWAKTU DENGANYA
Jangan banyak menggunakan perkataan emm.. ketika anda menjawab soalan. Perkara ini yang selalu berlaku ketika individu yang ditemuduga sedang menjawab soalan contohya "Bagi tahu saya tentang diri kamu"...emm Nama saya....ok...emmm saya berasal....emm..Kalau boleh anda hindari daripada menggunakan perkataan ini. Ianya seolah-olah memberi gambaran anda masih kabur atau gentar ketika ditanyakan soalan.

Diharap perkara-perkara diatas dapat membantu anda dalam mengharungi temuduga anda nanti.

1 comment:

  1. If you're trying to lose weight then you have to try this brand new personalized keto meal plan diet.

    To create this keto diet, licenced nutritionists, personal trainers, and chefs united to develop keto meal plans that are efficient, painless, price-efficient, and enjoyable.

    Since their launch in January 2019, 100's of individuals have already completely transformed their body and well-being with the benefits a professional keto meal plan diet can give.

    Speaking of benefits: clicking this link, you'll discover eight scientifically-certified ones given by the keto meal plan diet.

    ReplyDelete