Sunday, February 12, 2012

PUNCA PENGANGGURAN TERBONGKAR!!!

Terdapat beberapa faktor yang dikenalpasti yang menjadi punca pengangguran sama ada yang memiliki sijil, diploma atau ijazah. Bukan dinegara kita sahaja, bahkan dinegara-negara maju seperti US, jepun, Britain dan sebagainya juga mempunyai penggangur. Ada sumber mengatakan di Negara barat penganggur pun diberi elaun. Berapa tu saya tak tahu lah :).. Ok moment of truth, antara punca yang menyebabkan pengangguran adalah seperti berikut:

1) MEMILIH KERJA
Ini adalah punca utama pengganguran walaupun sudah lama menamatkan pengajian. Antara persoalan yang sering timbul adalah Gaji ciput, kerja banyak, Tidak sesuai, Jauh dari rumah dan sebagainya. Anda boleh memikirkan perkara tersebut selepas anda mencuba. Jika anda ingin menjadi bos kena jadi kuli dahulu. Akan tetapi ada juga yang bergaji besar tidak senang dengan kerja mereka disebabkan keja banyak, jauh dan sebagainya. Ada juga yang mengimpikan kerja disektor kolar biru. Usah terlalu terikat kepada kerja atau jawatan impian anda, carilah sebanyak mungkin pengalaman kerja dahulu. Mana tahu ia bakal membantu anda ke jawatan impian anda.

2) TIDAK BERSEDIA
Berada di Institut Pengajian Tinggi (IPT)awam atau swasta merupakan saat terindah dalam kehidupan. Bagi sesetengah mahasiswa dan mahasiswi pastinya dibuai keindahan yang akan melalaikan diri ia adalah sementara, sehingga melupakan matlamat utama sebagai persediaan menempuh hidup realiti dipangkuan masyarakat. Kelekaan untuk menyesuaikan diri menyebabkan kita gagal menghadapi alam pekerjaan sama ada secara fizikal atau metaliti. Justeru gunalah kesempatan berada di IPT untuk mempersiapkan diri bagi menempuh alam kejaya.

3) BERCITA-CITA BERGAJI BESAR
Tipulah kalau saya tak bercita-cita bergaji besar, hidup yang selesa dan duit yang banyak. Akan tetapi ianya harus bermula dari bawah. Nak bermula perlulah ada usaha dan komited terhadap kerja. Bila dah berusaha nescaya anda akan dapat merancang hidup dan pendapatan anda jika kena dengan caranya. Kalau nak bergaji besar langkahnya adalah berkerja sendiri. Tetapi risikonya anda tanggung sendiri. Jadi jangan lah terlau memikirkan gaji yang besar kalau usaha anda hanya sekadar melepaskan batuk di tangga.

4) TIADA KEYAKINAN DIRI
Perkara biasa yang dihadapi setiap orang terutamanya jika kurang pengalaman. Ada perlulah mempunyai softskill yang tinggi dan Public Relation (PR) yang bagus. Ini dapat meningkatkan peluang anda untuk diterima berkerja. Anda perlulah besikap lebih Proaktif, dinamik dan juga ilmu pengetahuan yang luas.

5) TERIKAT DENGAN KELULUSAN
Anda berjaya kemara gading dan menamatkan kursus dengan begitu baik yang mana segelintir kursus yang tak pernah anda belajar semasa dibangku sekolah. Anda harus ingat, jika selama tempoh belajar di IPT anda berjaya lulus dengan cemerlang, ini bermakna ada mampu melaksanakan apa jua tugas yang diberi.

Jadi inilah punca kenapa masih ramai lagi yang menggangur sehingga sekarang. Jika anda dapat mengatasi masalah diatas, saya pasti anda bukan dalam golongan Penganggur. 

1 comment:

  1. Look at the way my pal Wesley Virgin's biography starts in this shocking and controversial VIDEO.

    As a matter of fact, Wesley was in the military-and soon after leaving-he unveiled hidden, "self mind control" secrets that the CIA and others used to get everything they want.

    As it turns out, these are the same secrets tons of famous people (especially those who "became famous out of nowhere") and elite business people used to become rich and successful.

    You probably know that you use less than 10% of your brain.

    That's because the majority of your brainpower is UNCONSCIOUS.

    Maybe this expression has even occurred INSIDE OF YOUR own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head 7 years ago, while driving an unregistered, trash bucket of a car without a driver's license and in his pocket.

    "I'm so frustrated with living payroll to payroll! When will I finally make it?"

    You've been a part of those those questions, ain't it right?

    Your success story is going to start. You just need to take a leap of faith in YOURSELF.

    UNLOCK YOUR SECRET BRAINPOWER

    ReplyDelete